Compositie en Vormgeving


Het beeldkader

Foto's worden gecreëerd binnen een ruimtelijk context; het kader van de beeldzoeker.
Dit kader kan onveranderd blijven tot de uiteindelijke foto wordt afgedrukt of op het scherm wordt afgebeeld wordt.
Hetgeen binnen het kader valt (het onderwerp), is niet het enige dat van wezelijk belang van de foto is, maar ook de kadering. Deze kadering kan de foto maken maar ook breken.

Bij traditionele fotografie speelt het kader dus een dynamische rol, veel meer dan bij schilderen. Een schilderij wordt vanuit het niets opgebouwd,waarbij gebruik wordt gemaakt wordt gemaakt van waarneming en fantasie.
Een foto is een momentopname van een geselecteerde situatie of gebeurtenis. Als fotograaf door zijn beeldzoeker kijkt, ziet hij de potentiële foto als geheel binnen het kader. Bij snel genomen actiefoto´s, zoals in de straatfotografie, is het kader het podium waarop het beeld zich ontwikkelt.
Als u kijkend door de camera uw blik over de scène laat gaan, zijn de randen van het kader belangrijk ze omkaderen objecten en er onstaat interactie tussen beide.
Het is complex, zelfs als u intuitief fotografeert. Bij een statisch onderwerp, zoals landschappen & gebouwen, heeft u genoeg tijd om het kader te bestuderen, te evaluren en eventueel opnieuw te schieten.
Bij bewegende onderwerpen is die tijd er niet; beslissingen over compositie moet u zo snel mogelijk nemen. Of van te voren goed bedenken wat er mogelijk is vanuit uw standpunt e/o een proefopname maken. Maar ook dit is niet altijd mogelijk.
Bij een goed gebruik van de kaders zijn twee zaken van belang: kennis van de pricipes van vormgeving en ervaring, die u krijgt door regelmatig te fotograferen.

De Dynamiek van het kader

De omlijsting van de foto is het beeldkader. U bepaalt het formaat wanneer u de foto neemt, hoewel het achteraf natuurlijk altijd mogelijk is om aan te passen.
Afhankelijk van het onderwerp en de door de fotograaf gekozen benadering kunnen de randen van grote- of kleinere invloed hebben op de uiteindelijke foto.

Leeg Kader
Geometrie versterking
Onze blik reageert al als het rechthoekige kader leeg is. ier is schematisch weergegeven hoe de blik kan reageren (er zijn natuurlijke meerdere manieren).
Hij gebegint in het midden, gaat omhoog en dan links om.
Terwijl in het perifire gezichtsveld of met een snelle oog beweging ook de hoeken worden waargenomen. Doordat men de hoeken en randen door de beeldzoeker als donkere elementen ziet, krijgen ze nadruk.
Een eenvoudige manier om lijnen een prominent rol in de foto te laten spelen, is een of twee lijnen van het onderwerp uit te lijnen met het kader.
Dit is slechts een eerste aanzet.. later meer....


Bron; Compositie en vormgeving; Michael Freeman.